Kirje tulevalle hallitukselle

Hyvä tuleva hallitus ja sen ministerit,

viime vuosien aikana Posti on kiihtyvällä tahdilla ulkoistanut, pilkkonut ja halpuuttanut postilaisten työtä. Keinona tähän on ollut #työehtoshoppailu, joka tarkoittaa, että Postin uusi yhtiö tai sen alihankkija on vaihtanut työnantajaliittoaan ja ottanut käyttöön halpuutetun työehtosopimuksen. Työ sinänsä on pysynyt työntekijän näkökulmasta muuttumattomana, vain palkka on laskenut, 30% tai enemmänkin.

Tämänkaltainen toiminta Postin johdon ja omistajaohjauksen puolelta romuttaa Postin palvelut. Se ei ole kansakunnan, eikä yhdenkään Postin työntekijän etu. Me, Postin työntekijät, haluamme Suomen parhaan Postin. Toimijan, jonka palveluihin luotetaan koko maassa Hangosta Inariin. Postin, jonka työntekijät saavat mahdollisuuden tehdä työnsä hyvin ja olla asiakkaiden luottamuksen arvoisia.

Hyvä tuleva hallitus, teidän käsissänne on valtionyhtiön omistajaohjaus. Teillä on valta korjata nyt voimassaoleva suunta, joka tekee valtionyhtiö Postista palveluiltaan epäluotettavan ja sen henkilöstöpolitiikasta surkean. Palautetaan Postille sen ydintehtävä: kaikkien suomalaisten, niin yksityisten ihmisten kuin yritysten, laadukkaiden postipalvelujen tuottajan rooli. Postin ei tarvitse tuottaa maksimaalista voittoa, vaan palvella kansakuntaa. Erityisesti, Postin valtionyhtiönä ei pidä tuottaa työssäkäyviä köyhiä, jotka joutuvat oman elämänsä ylläpidossa turvautumaan sosiaaliturvaan.

Stop #työehtoshoppailulle.

Terveisin